Crowdfundingová platforma Fundlift funguje na českém trhu téměř dva roky a dokázala zafinancovat již 32 projektů v celkovém objemu přes 174 mil. Kč. V tomto roce se díky ní podařilo podpořit také projekt společensky prospěšného podniku Dobroty s příběhem. Radka Musila, CEO Fundliftu a letošního patrona programu Social Impact Award, jsme se zeptali na několik otázek. 

 

Byly Dobroty s příběhem prvním společensky prospěšným podnikem, který si u vás žádal o investici, nebo na Fundliftu proběhlo již více takových kampaní?

Již jsme dříve úspěšně realizovali kampaně např. projektu Mindpax, jehož produkt umožňuje predikci relapsů u psychiatrických diagnóz, nebo projektu Patron Bohemia, který vyrábí kočárky pro handicapované děti. Úplná premiéra to tedy nebyla.

Má investování do společensky prospěšných podniků nějaká specifika? Ověřujete si tyto firmy více než jiné?

Investování u nás je hodně o emocích. Společensky prospěšné podniky investory na Fundliftu zajímají, jejich zakladatelům z lidského hlediska investoři přejí, aby se jim jejich záměry podařily. Naši investoři zároveň ale na investici chtějí realizovat očekávaný výnos, proto se na tyto projekty díváme i z finančního hlediska, stejně jako na ostatní.

Co musí vlastně firma, pro vstup do crowdfundingové kampaně, splňovat?

Jde o to, jakou formu crowdfundingu zvolíte. Na tzv. „odměnových“ platformách nemusíte být firma, ani nemusíte mít hotový produkt. Vaši podporovatelé typicky získají produkt, jehož realizaci díky svým prostředkům umožní.

My děláme investiční crowdfunding a jsme z hlediska fáze projektu o krok dál – potřebujeme, aby se jednalo o založené společnosti, které až na naprosté výjimky mají hotový produkt a platící zákazníky. Naše projekty musí být něčím inovativní a musí mít růstový potenciál.

Je investice do společensky prospěšných podniků mezi investory oblíbená? Daří se vám danou částku rychle naplnit nebo je to spíš naopak a musíte víc shánět investory?

Kampaň Dobrot s příběhem uspěla za pár hodin, to asi mluví za vše. Investory zaujal příběh, který za projektem stojí a pár minut po spuštění kampaně do ní jeden investor zainvestoval 300 tis. Kč, aniž by to bylo předem domluvené. O společensky odpovědné projekty je zájem, jsem přesvědčený o tom, že naši investoři věří, že projekt může být společensky odpovědný a zároveň ekonomicky soběstačný.

Jaký vidíte do budoucna potenciál v investování do společensky prospěšného podnikání? Jak je na tom vlastně okolní svět? Západní Evropa? Amerika?

Investování do společensky prospěšného podnikání je ve světě obrovské téma a je otázkou času, kdy se začne více dostávat do Čech. Ve Velké Británii vznikají investiční fondy, které v rámci tzv. „impact investing“ investují například do environmentálních technologií a vybrané společnosti screenují i z hlediska udržitelnosti jejich podnikání nebo přístupu k zaměstnancům. Ve Spojených státech zase existují např. fondy zaměřené na socially responsible investing vedle univerzit.

Tento týden (konkr. 30. dubna) končí přihlášky do Social Impact Award, mezinárodního akceleračního programu, kde jste patronem. Proč jste se rozhodl ho podpořit a na co se v jeho rámci nejvíc těšíte? Plánujete některý z projektů zainvestovat?

Je to iniciativa, které určitě zaslouží pozornost. Myslím, že je potřeba trh více edukovat v tom, aby se zajímal, v jakých podmínkách jsou dané výrobky vyrobeny a zároveň si uvědomil, že společensky prospěšný projekt může být komerčně zdatný.

Těším se na interakci se zástupci projektů a na to, jak se dané projekty v průběhu programu posouvají kupředu. Projekty v tomto programu jsou velmi early-stage, z hlediska kampaně na Fundliftu potřebujeme, aby byly v mnohem pokročilejší fázi, ale věřím, že se do ní některé z nich určitě dostanou.

Děkujeme za rozhovor.

 


 

Radek Musil, CEO Fundlift

Radek Musil vystudoval jako nejlepší v ročníku University of New York in Prague a je držitelem titulu MSc. z London School of Economics, s oceněním Merit. Je společníkem finanční skupiny Roklen a CEO investičně-crowdfundingové platformy Fundlift. Je ve výběru Forbes 30 pod 30 a zároveň je patronem letošního ročníku Social Impact Award.

* Fotografie jsou použity s laskavým svolením Radka Musila a Dobrot s příběhem.