Digitální marketing pro začátečníky

Každý startup, neziskovka nebo společensky prospěšný podnik potřebují dříve či později pracovat s marketingovými nástroji. Jde o složitou disciplínu, ale certifikovaní Google trenéři Karel Pařízek a Pavel Vachek vypíchli několik vstupních témat, které je dobré znát a promyslet.  

Předně musíte vědět, že digitální marketing je pouze součást větší marketingové strategie. Než se do něj ponoříte, měli byste mít jasně nastavený brand a znát svůj USP, tedy unikátní prodejní argument. Pak se můžete pustit do dalších úkolů.

V čem je třeba mít předem jasno

  1. Jaké jsou cíle (KPIs), kterých chcete s pomocí marketingu dosáhnout? Měly by být maximálně tři.
  2. Vyberte jednoduché sdělení, kterým zákazníkovi vysvětlíte, proč by ho měl váš produkt zajímat. V čem jste jedineční, jaká je vaše přidaná hodnota?
  3. Vyberte si vhodné nástroje pro splnění vašich cílů. Tento krok zahrnuje výběr komunikační platformy i určení rozpočtu.
  4. Nakonec si stanovte, jak budete své cíle měřit a hodnotit. 

Hotovo? Pak je čas poznat základní nástroje digitálního marketingu.

Vyberte správná digitální média

Existuje velké množství marketingových aktivit, které můžete provádět online. Každá z nich má jiná specifika a hodí se pro různé produkty a cíle. Tady je pár základních možností.

PPC reklamy ve vyhledávání: PPC doslova znamená “platba za klik” a jde o nezbytnost pro všechny e-shopy. Tuto službu nabízí vyhledávače jako Google, Seznam nebo Bing, kterým platíte za lepší umístění ve vyhledávání. Chcete příklad? Někdo hledá pohodlné papuče, vy je prodáváte, ale když si zadáte “pohodlné papuče” do vyhledávače Google, váš web je až na páté stránce? Zapojením PPC reklamy se můžete dostat na první stránku a čelní pozice. Platíte za každého uživatele, který se tak proklikne na vaši stránku. Sami si určujete klíčová slova nebo výrazy, na které se chcete zobrazovat. Čím obecnější (častěji zadávané) klíčové slovo, tím více za umístění zaplatíte.

Tahle forma reklamy není vhodná pro každého – pokud váš produkt lidé příliš nevyhledávají, nemá smysl do PPC reklamy dávat velké sumy peněz a je potřeba se nejprve poohlédnout po jiných formách. 

Tip expertů: Svou pozici ve vyhledávání můžete vylepšit i díky SEO, tedy optimalizaci nalezitelnosti, která nic nestojí. Jen si na své stránky nechte webařem přidat správný a výstižný SEO popisek a dobře definujte klíčová slova. Horní příčky ve vyhledávání neobsadíte hned, prosadit se trvá a vyhledávače zohledňují spoustu různých faktorů. Nevhodný SEO popisek a název stránek je ale zbytečná chyba.

Remarketing: Tímto způsobem můžete znovu oslovit uživatele, kteří s vámi již byli v interakci – byli na vašem webu, viděli vaše video, přijali pozvání na akci a podobně. Reklama, která uživatele pronásleduje, může být otravná, ale pokud k její tvorbě přistoupíte kreativně a třeba postupně ukážete zákazníkovi další benefity vašeho produktu, bude remarketing fungovat lépe než obecná kampaň.

Reklama na sociálních sítích: Sociální sítě nabízí spoustu možností, ale než se pustíte do zadávání reklamy, vždy si připomeňte váš cíl. Je to brand awareness (povědomí o značce)? Potřebujete prodávat? Nebo sháníte nové zaměstnance? Chcete vaše sledující zapojit? Toho všeho můžete na sítích dosáhnout. Výhodou je, že na sociálních sítích můžete pracovat s poměrně malými rozpočty. Můžete taky skvěle testovat, co funguje a co ne. Ale pozor, je vaše cílovka na sociálních sítích? A na kterých? To si předem ujasněte.

Tip expertů: Na sítích, kde je nastavování reklamy čím dál složitější, nespoléhejte na tzv. autopiloty, které tyto sítě nabízí, a raději si najměte odborníka. Jinak hrozí, že utratíte spoustu peněz, ale výsledek bude mizerný.

Nezapomeňte na ORM – Online reputation management: Víte, jak se o vás nebo o vašich službách mluví na internetu? Jak zákazníci hodnotí váš produkt? To je důležité průběžně sledovat a reagovat na to. K tomu můžete využít služby jako SentiOne, Talkwalker nebo Google Alerts.

Jak to spojit a co kdy použít? 

Čtyři slova: See, think, do, care. Díky schématu STDC si můžete rozdělit cílové skupiny podle toho, v jaké nákupní fázi se nacházejí, a spolu s tím i naplánovat marketingovou strategii. 

“See” představuje první fázi, během které se potenciální zákazník teprve rozhlíží. Tato cílovka je zpravidla široká a vaším cílem je ji zaujmout. Následuje fáze “Think”, během které váš potenciální zákazník přemýšlí a vyhledává informace o produktech a službách. Vy mu chcete ukázat,  s čím mu můžete pomoci. “Do” představuje skupinu, která se rozhodla provést akci/nákup a vy musíte zákazníka přesvědčit, aby ho provedl právě u vás. “Care” je poslední fází, která následuje poté, co už u vás zákazník nakoupil a vy s ním chcete zůstat v kontaktu, “postarat se”. Díky jednoduchému schématu STDC se lépe vžijete do potřeb svých zákazníků a zapojíte ty kanály, které zrovna potřebujete. Víc se dočtete třeba tady.

Webová analytika/vyhodnocování

Když už máte jasnou představu o tom, jaké reklamy, kdy a na jakých platformách chcete zapojit, chybí ještě poslední, ale neméně důležitý krok. Víte, jak budete reklamy a plnění vašich cílů vyhodnocovat? 

Z průzkumu Google vyplývá, že jen 26 % malých a středních podnikatelů má web a zároveň měří jeho aktivitu. Ostatní buď žádnou webovou prezentaci nemají, nebo aktivitu neměří. Z těch 26 % se jen 23 % zabývá konverzním poměrem. To jsou trochu zarážející čísla… Tak si pojďme říct, jak nejlépe vyhodnocovat.

K měření webu doporučujeme používat nástroj Google Analytics. Je zdarma, práce s ním je poměrně jednoduchá, a když si s něčím nevíte rady, díky velké komunitě kolem snadno najdete odpověď na své otázky. Měří hned několik důležitých věcí: akvizice (jak se zákazníci na váš web dostanou), chování (jak uživatelé s vaším webem pracují) a konverze (dokončené činnosti na webu, např. prodej nebo registrace do newsletteru). Navíc je kompatibilní s ostatními online produkty jako Google Ads nebo Google Data Studio. A nezapomeňte – až budete data vyhodnocovat a případně je někomu prezentovat, vždycky je zasazujte do správného kontextu.


Pokud vám tenhle přehled letem (marketingovým) světem nestačí, můžete si pustit celou přednášku. Karel Pařízek s Pavlem Vachkem v ní digitálním nástrojům věnují více než hodinu času. Nebo se můžete podobných workshopů rovnou sami zúčastnit a posunout tak svůj projekt díky programu Google for Startups Academy.

Zpět na všechny příběhy