Pavlína Louženská: Co mohou dělat ženy pro lepší postavení na pracovním trhu?

Jaké mají postavení ženy na pracovním trhu? A co s tím samotné ženy mohou dělat? Pavlína Louženská s námi během workshopu Female Empowerment podělila o neprůstřelná čísla a následně poradila, jak se k situaci mohou ženy postavit a vybudovat si silnou osobní značku. 

Pár faktů pro začátek:

  • muži odpovídají na inzerát, když jejich schopnostem odpovídá cca 20 %, ženy zasílají svůj životopis až v případě, že jejich schopnosti jsou ve 100% shodě s inzerátem
  • ženy ve věku od 25-35 let jsou při náboru znevýhodňovány kvůli očekávanému mateřství a péči o potomky
  • při startupových soutěžích i pohovorech jsou ženy tázány odlišné, často znevýhodňující otázky (např. jaký udělali/y největší přešlap v kariéře vs. kdybyste získal/a 1 mil dollarů, co s nimi uděláte)
  • 44 % pracovní síly v USA jsou ženy, ale pouze 5,6 % je v pozicích generálních ředitelek
  • celosvětově je na rodičovské dovolené zhruba 5 % otců, v ČR je to dokonce méně než 2 %
  • průměrný světový rozdíl mezi mzdami mužů a žen je 13,4 % (př. Belgie 3,7 %, Korea 34,1 %)
  • náš mozek zpracovává až 11 mil informací denně – my uděláme však pouze 40 rozhodnutí
  • imposter syndrom (=syndrom podvodníka) je definován jako soubor pocitů nedostatečnosti, které přetrvávají i v případě evidentního úspěchu
  • nevědomá předpojatost je zakódována v našem mozku

Nic ale není černobílé a existuje spousty cest, kterými se lze vydat, pro dosažení vyšší pozice, vyššího ohodnocení a nebo pro větší spokojenosti v práci.

Co s tím můžeme dělat?

NEPODCEŇUJTE SE

S imposter syndromem bojuje spoustu lidí a možná o tom ani neví. Pocit, že se vám něco podařilo náhodou nebo že vás někdo chválí neprávem, je běžný. Častokrát si pocit nedostatečnosti fixujeme od dětství, kdy nás kamarádi či rodina podceňovali a my si pak v ničem nevěříme. Nejdůležitější je uvědomit si, že strachováním se o dokonalost přicházíme o to nejcennější: čas, příležitosti a energii. Sebevědomí lze však budovat mnoha způsoby. Znáte například deník vděčnosti? A co třeba ranní afirmace? Každému funguje něco jiného, někdo potřebuje kombinaci těchto nástrojů, jiným nepomůže nic tak jako osobní kontakt. Proto je naprosto v pořádku vyhledat mentora, kouče či terapeuta.

BUDUJTE SI SÍŤ KONTAKTŮ

Networkujte, budujte svou síť kontaktů, kteří vás budou nakopávat vpřed, dávat vám kvalitní feedback a představovat vás dalším lidem. Budujte svou vlastní značku (či jméno na trhu), buďte aktivní, pište o svých projektech, aktivitách i úspěších na sítě. Zkrátka – buďte vidět.

Kým byste se měli obklopovat?

Buďte v kontaktu s lidmi, kteří splňují alespoň jednu z těchto kategorií a zvýšíte si tak šanci na úspěch. Hledejte ty, kteří:

  • vás budou motivovat dělat víc,
  • budou o vás šířit povědomí a představí vás novým konktaktům,
  • budou vám připomínat, že je potřeba i odpočívat a pečovat o sebe,
  • dovedou vás k novým vědomostem – ukážou vám novou knihu nebo vás vezmou na přednášku.

Tak si teď upřímně odpovězte – jste obklopeni těmi správnými lidmi?

ODMĚŇUJTE SE

Nezapomeňte slavit. Pokud se vám něco podaří, udělejte si radost. Kupte si kytku, běžte na dort a hlavně se o svoji radost podělte se svým okolím. A nezapomeňte si to zapsat do deníku vděčnosti. 🙂


Pavlína Louženská založila platformu #HolkyzMarketingu, pomáhá startupům jako Lead Mentor pro Google for Startups pro Evropu a Afriku a školí jako Google Certified Trainer. Je ambasadorkou Social Impact Award, kde kromě školení poskytovala i expertní poradenství. Více o Pavlíně najdete na pavlinaspeaks.com nebo na Linkedinu

Social Impact Award je akcelerační program pro mladé inovátory. Pokud máte nápad, jak přispět k řešení společenských problémů a zároveň vám ještě nebylo 30 let, zkuste se přihlásit. Program je díky podpoře našich partnerů zcela zdarma. Přihlášky přijímáme do 30. dubna 2022.

* foto: archiv Pavlíny Louženské

Zpět na všechny příběhy