Martina Bláhová je novou provozní ředitelkou makeITtoday. Projekt, který učí více, než jen programování či technologiím, nabízí zajímavý způsob rozvoje dětí už od 8 let. Proč by měli trávit svůj volný čas dalším vzděláváním? Jak souvisí digitální svět s kritickým myšlením a jak technologie nenápadně a nevyhnutelně ovlivňuje i náš každodenní život? A jakým způsobem se změní trh práce? Martina, která má za sebou i vedení mezinárodního komunitního programu pro vývojáře v Google, nás uvedla do souvislostí. 

 

„Každý z nás se v podstatě neustále učí. Třeba novým systémům, pravidlům, zákonům… stejně tak v rámci mezilidských zkušeností – vzdělání nikdy nekončí. Děti jen mají tu výhodu, že se umí učit přirozeněji a jednodušeji. Všichni víme, že mají snadný přístup k technologiím, ale to neznamená, že ví, jak na ně. Seznámit se s technologiemi vs. pochopit všechny jejich možnosti, to jsou dvě rozdílné věci. Stejně jako pro dospělého dovede být obyčejný smartphone dobrý sluha, špatný pán, i děti mají možnost tratit nebo získat,“ otevírá hlavní téma Martina hned na začátku rozhovoru. 

Z manažerské pozice v Impact Hubu vplula přímo Googlu, kde 2,5 roku pracovala s mezinárodními Google komunitami. „Bylo to jako vstoupit do urychlovače částic – musela jsem se rychle naučit spoustu věcí, pravidelně vystupovat mimo svou komfortní zónu, a tím pádem se rozvíjet. Podstata mé práce pro Google ale byla stejná jako v Impact Hubu a jako teď v makeITtoday – mohu být součástí změn a inovací, které mají smysl a dopad,“ popisuje Martina, co je pro ni profesně nejdůležitější. 

Vědět, jaké mám možnosti

Jakmile přijde řeč na její působení v makeITtoday, do popředí staví téma kritického myšlení. „Něco potřebuju a technologie mi to může vyřešit. Tak se na to dívám. Technologie jsou a budou přirozenou součástí našeho života. Buď můžeme být pasivními příjemci, nebo z nich těžit. Můžeme posílat maily ručně, po jednom, nebo si můžeme nastavit automatické duplikace a odesílání. Jde jen o to, jestli nás to napadne a zvládneme to byť s pomocí uvést v praxi. A právě tomu chceme naše žáky učit,“ vysvětluje. 

U 90 % profesí budou brzy digitální dovednosti nezbytné. A to se netýká jen umělé inteligence nebo robotizace. „I lékař, truhlář nebo účetní může už dnes svými digitálními schopnostmi zásadně ovlivnit svou práci. Oba mohou být např.  lépe dohledatelní na internetu, schopni analyticky si vyhodnotit poslední kvartál nebo si zajistit doplňky ze zahraničí – to vše určí, jak budou na trhu úspěšní,“ udává Martina praktický příklad. 

Digi, hard a soft skills v jednom

Tím se dostáváme k podstatě projektu makeITtoday. Nejen, že dětem přináší digitální, ale také „měkké dovednosti“ – na kurzech se učí prezentačním schopnostem, jak hodnotit či dávat zpětnou vazbu, nebo jak odhalit mezery vlastního zpracování. Kurzy mají ke dnešnímu dni přes 500 absolventů a makeITtoday v září otevřelo už druhou lokalitu, právě v Impact Hubu. Aktuálně probíhá přes 30 kurzů s celkem 220 přihlášenými v Praze i v Brně.. O kurzy je podle Martiny zájem nejen proto, že klasické školní pojetí studia IT nedostačuje, ale také proto, že rodiče vidí u svých dětí zdravý zápal pro věc – 85 % z nich pokračuje v navazujících lekcích. 

„Největší satisfakcí jsou pro nás přímo reakce dětí – těší se za námi, hodně o nás mluví doma i ve škole. A nedávno za mnou dokonce přišla jedna naše 11letá žákyně. Vysvětlit mi, že moc dobře chápe, jaký může mít její aktuální práce s námi dopad na její budoucí rozvoj. A že si toho váží. Podobné situace nám dokazují, že když děti dostanou příležitost, mohou se svobodněji a aktivněji rozvíjet,“ říká Martina, která ale zároveň jedním dechem dodává, že není naškodu hlídat u dětí denní screen time, obsah sledovaných stránek apod.  

Stát se leaderem s vlastní metodikou

makeITtoday vyhrálo hlasování publika v rámci Impact Hub MashUp, dostalo se na stránky online magazínu Forbes, dále chce rozšiřovat nabídku svých lekcí i táborů… „Na všechno, co učíme, máme vlastní metodiku. A svůj koncept veřejných kurzů umíme přenést do firemního prostředí. Takto spolupracujeme například s AVASTem, kde máme kurzy pro děti zaměstnanců.. Do budoucna chceme být leaderem v systematickém digitálním a soft skills vzdělávání pro věkovou kategorii 8-18,“ uzavírá Martina.